Verkkokin vaatii läsnäoloa – Näin yhdistät etä- ja lähiopetuksen parhaat käytännöt (1/2)

Kouluttaja ja opiskelija luokassa muut opiskelijat Teams-kuvana valkokankaalla.

Yrittäjäkoulutuksen opiskelijat esittelevät kehittämistehtäviään hybridiopetuksessa kouluttaja Sirpa Mertaniemen johdolla.

Panostamme TAKKissa vahvasti verkko-opintoihin. Näkökulmamme verkko-opintojen kehittämiseen on monimuoto-opetus, jossa yhdistämme etä- ja lähiopetusta opintojen tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Näistä kokemuksistamme koostin parhaat monimuoto-opetuksen käytännöt vinkkilistaksi.

Verkko-opetus ei ole itsetarkoitus, vaan lähtökohtana on aina opiskelija. Tyypillisesti teoriaopintoja suoritetaan verkossa ja käytännön harjoittelua lähiopiskeluna, toki pandemia huomioiden. Kouluttajana tärkeintä on olla aidosti läsnä, tapahtuipa opetus sitten verkossa tai livenä.  

Paras yhdistelmä syntyy, jos monimuotokoulutuksessa voi käyttää sekä etä- että lähiopetuksen menetelmiä. Verkkokoulutuksessa on kiistattomia etuja, jotka liittyvät joustavuuteen, alhaisiin matka-aikoihin ja -kuluihin. Verkon kautta opiskelu onnistuu missä päin Suomea tahansa.  

Lähijakso taas on upea työkalu muun muassa ryhmäytymiseen. Intensiivisen lähijakson jälkeen vuorovaikutus lähtee toimimaan verkkotapaamisissa, kun osallistujien välille on syntynyt luottamus.  

Vinkkini onnistuneeseen monimuotokoulutukseen:

1. Ryhmäytä ja ole läsnä ja saatavilla

  • Alkuun 1–3 päivän lähijakso, jossa tutustutaan kouluttajaan ja muihin opiskelijoihin oppimispelien tai esimerkiksi mobiilisuunnistusradan tehtävien avulla (soveltuu myös korona-aikaan!).
  • Kun opiskelijat tutustuvat toisiinsa, syntyy luottamus, joka parantaa vuorovaikutusta ja oppimistuloksia verkossa.
  • Sovi ajat, jolloin olet oppilaiden käytettävissä, ja ohjaa myös verkossa.

2. Varmista tekniikka 

  • Opettele tekniikka niin hyvin, että voit itse keskittyä ohjaamiseen ja läsnäoloon.
  • Opeta Teamsin ja muiden sovellusten käyttö ryhmälle niin, että kenenkään ei tarvitse jännittää osallistumista tai eri toimintojen käyttöä.
  • Valmistele selkeät esitykset, oppitunnit ja materiaalit, jotka löytyvät loogisesti sovituista paikoista, kuten esimerkiksi Moodlesta.
  • Panosta kameraan, mikrofoniin ja muuhun esitystekniikkaan ja -ympäristöön.

3. Elävöitä ja aktivoi 

  • Käytä oppimateriaaleissa monipuolisesti tekstiä, kuvia, videoita ja linkkejä.
  • Pelillistä mahdollisuuksien mukaan. TAKKissa on käytössä muun muassa liikunnallinen oppimispeli Activ Floor ja mobiilisovelluksia.
  • Käytä verkossa esimerkiksi ideointiin digitaalisia työkaluja, kuten esimerkiksi Padlet, Google Jamboard tai Forms. Pelillistämiseen sopivat ThingLink, Kahoot tai Quizlet.
  • Vaihtele itsenäistä opiskelua, ohjattuja tehtäviä ja ryhmätöitä.
  • Päästä yksittäisten opiskelijoiden ääni ja kokemukset kuuluviin.
  • Toimiva vuorovaikutus on henkilökohtaista ja käytännönläheistä.

Kuinka startata verkkokoulutus jouhevasti? Tutustu Sirpa ja kollegoiden vinkkeihin.

Sirpa Mertaniemi
liiketalouden kouluttaja

Mertaniemi on vetänyt pitkään yrittäjyyteen liittyviä verkkokursseja, kuten Bisnestä Pirkanmaalla ja Pikastartti yrittäjäksi