”Toisiaan kannustavat ja kahvia yhdessä juovat työyhteisöt menestyvät.”
Tämän ajatuksen luin joskus eräästä työyhteisön toimintaa käsittelevästä kirjasta, jonka nimeä en valitettavasti enää muista. Mieleen jäi kuitenkin tuohon lauseeseen kiteytetty kirjan perusajatus: ei tarvita suuria sanoja ja monimutkaisia kehittämishankkeita, ei käsittämätöntä jargonia. Sen sijaan tarvitaan arjen pieniä tekoja: myönteistä asennetta, yhdessä toimimista ja riittävästi yhteisöllisiä taukohetkiä.
TAKK tuntui heti omalta
Tulin TAKKiin joitakin vuosia sitten sijaistamaan sosiaali- ja terveysalan koulutuksiin. Viihdyin todella hyvin koko työjakson ajan. TAKK jäi mieleen työpaikkana, joka tuntui heti omalta. Arvostin kovasti hyvää perehdytystä, jota sain opetuspäiviä varten.
Minulle lähetettiin jo edeltävänä iltana aineistoa ja aikatauluja. Opetuspäivän aamuna koulutussuunnittelija oli vastassa valmiina opastamaan luokkaan, avaamaan tietokoneet ja auttamaan päivän alkuun. Opetuksen jälkeen hän tiedusteli tunnelmiani ja samalla sain myös palautetta. Omankin työn laatu tuntui nousevan kohisten, kun minua kohdeltiin tällä tavalla lämpimästi ja arvostavasti. Hyvältä tuntui sekin, että opetuksen taso varmistettiin näin monin tavoin. Vastaanotto oli mieleenpainuva. Niinpä aloinkin hartaasti toivoa uusintakutsua tuohon kivaan työyhteisöön.
Toisella reissullani TAKKissa olen ollut nyt kaksi ja puoli vuotta. Koen ja tunnen aika tavalla samoin kuin alussa. Toisaalta oma kokemukseni taitaa olla kovin sote-keskeinen. Olenhan ollut TAKKissa verrattain vähän aikaa, enkä vielä tunne koko TAKKia kovin hyvin. Minulla on kuitenkin vertailukohtaa, sillä olen työskennellyt monissa kouluissa ja oppilaitoksissa ennen tätä. Hyviä kaikki, joskin juuri TAKKin arvomaailma ja tekemisen tapa on tuntunut alusta asti sopivan omaan toiveeseeni työpaikasta.
Työtä tehdään yhdessä, toisiimme luottaen
TAKKin työurat ovat tunnetusti pitkiä: meillä viihdytään kauan. Lähdin selvittämään, mitä on paljon puhuttu ”TAKKilainen henki”. Se alkaakin hahmottua laajemmin, kun juttelen eri aloja edustavien ja pidempään täällä työssä olleiden kanssa.
Tekemällä yhteistyötä eri koulutusalojen kanssa pääsen tutustumaan erilaisiin tekemisen käytäntöihin ja oppimaan itsekin uutta. Tiivis yhteistyö esimerkiksi opiskelijoiden tukitoimien tai kotoutumiskoulutuksen kanssa avaa minulle opiskelijan arkea ja haasteita aivan uudella tavalla. Saan itselleni uutta näkökulmaa TAKKiin kokonaisuutena.
Työtähän meillä kaikilla on todella paljon tehtävänä – ja kyllä me ahkeroimmekin! Työn imu on kova ja työssä jaksamiseen pitää tietoisesti kiinnittää huomiota. Työtä tehdään kuitenkin yhdessä ja apuhan on yllättävän lähellä.
Voin luottaa, että kokeneempi opastaa alkuun, jos en vielä osaa. Kollega korjaa tilanteen kanssani, jos Teams takkuaa tai jos olen rastittanut väärän täpän Studentassa. Työkaveri rohkaisee, jos tunnen olevani osaamiseni kanssa kuopassa. Työtehtäviäni järjestellään, jos joudun katastrofitilanteeseen elämässäni. Näin teen itsekin: autan jos suinkin voin, sillä kokonaisuus on kuulemma yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Koko työtiimin osaaminen vahvistuu, kun saan apua ja kun itse osaan auttaa. Tämä sitä TAKKilaista ydintä onkin: kehitetään yhdessä, yhteistä osaamista vahvistaen – ja mennään eteenpäin.
Huomaan edistyneeni TAKKilaisena, kun osaan auttaa uutta työkaveriani, joka kertoo olevansa epävarma ja tarvitsevansa apua. Tunnen valinneeni oikean alan, kun työelämäohjaajan kanssa herkistelemme yhdessä opiskelijan saavuttamaa upeaa ammatillista kehityskaarta: epävarmasta aloittelijasta varmaksi työntekijäksi ja lämpimästi asiakkaita kohtaavaksi ammattilaiseksi. Koen olevani huipulla, kun opiskelija kertoo ottaneensa omalla työpaikallaan käyttöön juuri opettamani asian ja iloitsee kanssani, että sehän toimii!
Olen työyhteisöstäni hurjan ylpeä, kun opiskelija kirjoittaa palautteessaan viiden sydämen kera: ”Rakastan kaikkia teitä ihania opettajia!”.
”Olette huipputyyppejä ja teette työtä suurella sydämellä!!!!” hän painottaa palautteensa lopuksi.
Pari vuotta sitten TAKK sai Opetus- ja kulttuuriministeriön laatupalkinnon. Ja nyt ihan hiljattain TAKK sai Opettajien ammattijärjestön myöntämän Vuoden oppilaitos -tunnustuksen. Onnea TAKK ja kaikki TAKKilaiset!
Kirjoittaja:
Anni Ranto
sosiaali- ja terveysalan kouluttaja
Lue lisää Vuoden oppilaitos -tunnustuksesta OAJ:n tiedotteesta