Siirry suoraan sisältöön

Tukiäly tuli taaperon ikään – miten aikuiset ovat pärjänneet tekoälyvuonna?

Avainsanat:

En otsikoinut tätä tekstiä tekoäly tuli taaperon ikään, koska tekoälyhän on ollut elämässämme jo vuosikymmeniä, siitä vaan ei ole juurikaan puhuttu. Tämä muuttui lähes yhdessä yössä n. 1,5 vuotta sitten, kun generatiivinen tekoäly, eli opetusmaailmassa tutummin tukiäly, tuli ja muutti kaiken. Vai muuttiko sittenkään? Rohkenen sanoa, että meillä ammatillisessa aikuisoppilaitoksessa vaikutukset ovat olleet vähäisemmät kuin esimerkiksi lukiossa tai korkeakouluissa, ainakin kun seuraa keskustelua verkostoissa, koulutuksissa ja julkaisuissa. Ammattiopinnoissa osaamisen näyttö pohjautuu konkreettiseen tekemiseen ja kirjallista tuottamista on jokseenkin vähän.

Kun generatiivinen tekoäly elämäämme tuli, meille ei annettu aikaa valmistautua. Ei ollut mahdollisuutta jäädä vapaalle, jättää muita töitä ja ajatella, että nyt keskitymme vain tämän uuden tulokkaan kanssa elämiseen ja yhteisen elämän opetteluun. Posti ei tuonut pakkausta, jossa olisi ollut tarvikkeita ja ohjeita, miten tekoälyn tuloon valmistaudutaan. Yhtenä aamuna se vaan oli täällä. Sen jälkeen sitä on ihmetelty ja pyöritelty ja pohdittu mikä se on ja mitä sen kanssa tehdään. Jokainen päivä sen kanssa on kuin ihme: mitä uutta se onkaan taas oppinut.

Kuka otti vastuun ja antoi ohjeet, miten sen kanssa toimitaan? Ei kukaan ja toisaalta kaikki yhdessä. Arvojemme luotettava kumppani ja rohkea edelläkävijä mukaisesti lähdimme yhdessä miettimään, miten tämä haaste taklataan. Emme jääneet odottamaan virallisia ohjeita tai linjauksia vaan lähdimme niitä luomaan ja rohkeasti kokeilemaan mitä tekoäly oikeasti aikuiskoulutuksessa tarkoittaa. Onneksi tilanne oli sama ja uusi kaikille oppilaitoksille, yrityksille ja yhteiskunnalle muutenkin; vertaistukea löytyi ja sitä annettiin kyselemättä.

Tekoälyn ensimmäinen vuosi TAKKissa

Mitä kaikkea oppilaitoksessamme on ensimmäisen vuoden aikana sitten tehty? Sanoisin, että huiman paljon, esimerkiksi

  • perehdytys tekoälyyn -verkkokurssit henkilökunnalle ja opiskelijoille
  • ohjeistukset tekoälyn käyttöön henkilökunnalle ja opiskelijoille
  • vinkkilista tekoälyn hyödyntämiseen työnhaussa
  • perehdytys johtoryhmälle ja esihenkilöille
  • tietoturva-asiantuntija Petteri Järvisen ajatuksia herättävä puheenvuoro koko henkilöstölle
  • Copilot ja Adobe Express -kokeilutyöpajoja henkilökunnalle
  • päivittäisiä testailuja, kokeiluja ja keskusteluita opiskelijoiden kanssa
  • työelämä ja tekoäly -teemapäivät, jossa keskiössä erityisesti tekoälyn vaikutukset eri ammatteihin
  • opiskelijoiden idea- ja kokemustaulu, miten tekoälyä hyödynnetään ja voisi hyödyntää työssä ja eri ammateissa
  • aktiivista osallistumista ja vertaistukea verkostoissa, työelämäfoorumeissa ja Digiosaava-hankkeessa.

Ensiaskeleet on nyt otettu ja ensimmäinen vuosi yhteistä elämää on takana. On ehkä ryömitty, kontattu, valvottu öitäkin, mutta nyt generatiivinen tekoäly seisoo jo tukevasti omilla jaloillaan, osana yhteisöämme. Se opettaa meitä joka päivä ja me opetamme sitä. Tärkeintä on tiedostaa ja muistaa kuka on ohjaksissa: helposti se kietoo meidät pikkusormen ympäri ja kun antaa pikkusormen, se vie koko käden. Se ei saa johtaa meitä vaan vastuu ja velvollisuus seurata mihin se kehittyy, on koko ajan meillä aikuisilla, ihmisillä.

Kirjoittaja Satu Tasala, Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen YTO-koordinaattori ja digikouluttaja.

Tämä teksti on 100% luomua eli tuotettu omista ajatuksista ilman tekoälyä. Samalla teksti on kokeilu, vieläkö vuoden kokemuksella paatunut ChatGPTn ja Copilotin käyttäjä pystyy tuottamaan kokonaisen tekstin ilman päivittäisiä apureitaan. Tekoäly on löytänyt paikkansa arjen ja työn apuna mutta se ei ole tehnyt kirjoittajaa tyhmemmäksi tai sumentanut omaa ajattelua. Niin ei tule tapahtumaan tulevaisuudessakaan, koska tekoäly tarvitsee kehittyäkseen luotettavan kumppanin; ihmisen ja ihmisälyn.