Riveluutio toimii jalkapallossa – ja myös oppisopimuksissa

  • Koulutus

Pitkä, vuosikymmeniä kestänyt odotus päättyy, kun Suomen jalkapallomaajoukkue Huuhkajat astelee 12. kesäkuuta Kööpenhaminan Parkenille, kohdatakseen EM-kisojen avausottelussaan isäntämaan Tanskan. Taustalta löytyy pitkäjänteinen, jatkuvuudelle rakentuva valmennusfilosofia, Riveluutio, jonka perustana on Markku Kanervan johdolla pelaajiin iskostettu usko omaan pelitapaan ja osaamiseen. Jokainen 26-päiseen kisajoukkueeseen nimettävä pelaaja tietää paikkansa joukkueessa, antaa sataprosenttisen panoksensa jokaisessa harjoitteessa ja ottelussa sekä myös pukukopissa, vaihtopenkillä ja joukkueen yhteisellä illallisella. Huuhkajien menestys rakentuu tunnistetulle ja tunnustetulle osaamiselle, jossa vahvan perusosaamisen päälle luodaan pelaajakohtaisia kehittymisen polkuja. Niiden kautta heikkouksia vähennetään ja vahvuuksia vahvistetaan.

Laadukas oppisopimustoiminta rakentuu luottamukselle, selkeälle roolitukselle ja tiiviille vuoropuhelulle; toimijoiden tulee olla pelikirjan samalla sivulla.

Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen oppisopimustoiminta rakentuu samalle ajatukselle. Taustalta löytyy vuosikymmenten historia opetuksen tuottajana. Vuoden 2018 alusta voimaan astunut ammatillisen koulutuksen reformi tarjosi lainsäädännölliset ja rahoitukselliset puitteet, joiden pohjalle TAKKin oppisopimustoiminnan pelikirja on laadittu. Tuolloin perustettiin oppisopimuspalvelut, joka vastaa yhtenäisen pelitavan varmistamisesta kaikilla koulutusaloilla. Oppisopimustyötä kehitetään säännöllisesti ja TAKKilaisten ja kumppaneidemme oppisopimustyö on saanut useita valtakunnallisia tunnustuksia, viimeksi vuonna 2020.

Oppisopimusmuotoiseen oppimiseen sisältyy yhteisiä hetkiä fläppitaulun ääressä, mutta yksilölliset pelisuoritukset puolestaan toteutuvat seurajoukkueissa, opiskelijoiden työpaikoilla, joissa suurin osa oppimisesta tapahtuu. Yhteneväisyyksiä Riveluutioon löytyy siis myös oppisopimuskoulutuksen yleisestä ideologiasta.

Jokaisella työpaikalla on omat osaamistarpeensa ja oppisopimisympäristönsä. Jokainen opiskelija omaa yksilöllisen osaamispohjan: yhdellä on edessään vuosien polku kohti oman ammattinsa huippua, kun toinen taas tarvitsee vain hieman päivitettyä tietoa erikoistilanteisiin. Meidän takkilaisten vastuulla on luoda jokaiselle yksilölle henkilökohtainen opintopolku, jossa huomioidaan taustat, tarpeet ja rooli joukkueessa, oppisopimustyöpaikalla.

Näin varmistetaan huipputason pelisuoritukset ja se, että tulevaisuudessakin ammatillisen koulutuksen areenoilla kajahtaa Oi Opso on -laulu.

Jani Nieminen
koulutustarkastaja