Siirry suoraan sisältöön

TAKKin opiskelijoiden opiskelukustannuksia alas digin avulla

ALADIN-hankkeen kuvitusta AOE.fi-palvelussa
ALADIN-hankkeen kuvitusta AOE.fi-palvelussa.

Vuosien 2019 ja 2020 aikana TAKKissa toteutettiin TTS:n koordinoima digiteemainen ALADIN-hanke. Hankkeen tavoitteena oli vähentää opiskelijoiden opiskelukustannuksia. Hankkeessa tehdyssä selvityksessä matkakustannukset nousivat TAKKin opiskelijoiden osalta suurimmiksi opintojen kustannuksiksi. Näin ollen hankkeessa lähdettiin kehittämään uusia etäoppimismahdollisuuksia. Heti hankkeen alussa TAKKin sote-ala käynnisti useita kunnianhimoisia digi-projekteja. Kukaan ei hankkeen alussa voinut kuvitellakaan, kuinka tärkeiksi nämä verkko-oppimismahdollisuudet vuoden 2020 pandemian aikana nousisivat.

Hankkeen aikana sote-alalla kehitettiin useita verkkototeutuksia sekä kokeiltiin uusia verkon välityksellä tapahtuvia ohjaustoimintoja. Muun muassa hoiva-alalle kehitetty virtuaalihoivakoti on ollut heti valmistumisestaan lähtien kovalla käytöllä opiskelijoiden perehdytyksessä alaan. Virtuaaliseen hoivakotiin tutustuminen korvaa osalla opiskelijoista fyysisen käynnin hoivakodille sekä mahdollistaa eri tietotasolla olevien opiskelijoiden osaamisen nostamisen samalle tasolle ennen teeman lähipäivää, näppärästi opiskelijan omasta kodista poistumatta.

Aloituskuva virtuaalisesta hoivakodista. Thinglink löytyy AOE.fi-palvelusta.
Aloituskuva virtuaalisesta hoivakodista. Thinglink löytyy AOE.fi-palvelusta.

Hankkeen aikana testattu ohjauksen ajanvarausjärjestelmä Vello on tullut niin tiiviiksi osaksi sote-alan ohjauspalveluita, ettei sitä ilman enää osattaisi olla, kertovat hankkeen TAKKin osuuden päätoteuttajat Ninna Sipinen ja Leila Partanen-Salosto. Vello säästää niin opiskelijoiden kuin kouluttajien aikaa, kun opiskelija voi varata suoraan järjestelmän kautta itselleen parhaiten sopivan ohjausajan.

ALADIN-hankkeessa TAKKissa kehitettiin myös muokattava sähköinen verkkototeutusten laadunvarmistuksen työkalu. Työkalu pohjautuu aiemmin toteutetun eAMK-hankkeen verkkototeutuksen laatukriteereihin. Tämän Forms-pohjaisen sähköisen kyselylomakkeen avulla kuka tahansa kouluttaja pystyy varmentamaan luomansa verkkototeutuksen laadun sekä toimivuuden. Kaikki ALADIN-hankkeessa kehitetyt verkkototeutukset löytyvät opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen ylläpitämästä avointen oppimateriaalien kirjastosta (AOE.fi) hakusanalla ALADIN.

Kouluttaja voi helposti varmistaa laatimansa verkkototeutuksen laadun hankkeessa kehitetyllä työkalulla. Työkalu johdantovideoineen löytyy AOE.fi-palvelusta.
Kouluttaja voi helposti varmistaa laatimansa verkkototeutuksen laadun hankkeessa kehitetyllä työkalulla. Työkalu johdantovideoineen löytyy AOE.fi-palvelusta.

ALADIN-hankkeen loppumetreillä elettiin jo pandemia-arkea, joten päätösseminaari pidettiin hybridisti. Vain hyvin pieni hankeverkoston osa osallistui seminaariin livenä TAKKin Tampereen valtatien kampuksella. Saimme sentään seminaarin osallistujista yhteiskuvan hieman innovoiden seminaarin päätteeksi. Verkossa työskentelyn arkipäivää siis kehitettiin hankkeessa erittäin oikealla hetkellä. Tästä on TAKKilaisten sekä koko muun verkoston hyvä jatkaa digiopetuksen sekä ohjauksen toimintaansa eteenpäin.

Päätösseminaarissa TAKKissa paikan päällä olivat muun muassa TTS:n Miia Mäentausta (vas.) sekä Joel Ronimus. TAKKin verkkototeutuksia esittelivät Leila Partanen-Salosto ja Ninna Sipinen.
Päätösseminaarissa TAKKissa paikan päällä olivat muun muassa TTS:n Miia Mäentausta (vas.) sekä Joel Ronimus. TAKKin verkkototeutuksia esittelivät Leila Partanen-Salosto ja Ninna Sipinen.

Avointen oppimateriaalien kirjasto: https://aoe.fi

Petra Lattunen
hanketoiminnan koordinaattori