Siirry suoraan sisältöön

Digimarkkinointi tuo tulosta, jos yrittäjä tietää mihin keskittyy

Digitaalinen markkinointi on tehokasta ja tuloksellista – mutta vain silloin, kun yrittäjä osaa keskittyä oikeisiin asioihin.

Markkinointi haastaa yksinyrittäjiä ja pieniä yrityksiä. Kaikkea ei voi eikä ehdi tehdä, joten tärkeintä on pysähtyä ja hioa oma markkinoinnin strategia kuntoon.

Mitä se strategia sitten on? Markkinoinnissa se on yksinkertaisuudessaan priorisointia – sekä ajankäytön että oman osaamisen kehittämisen osalta. Yrittäjän on päätettävä, mihin kohdentaa omat rajalliset voimavaransa, aikansa ja rahansa.

Yrittäjä voi lähteä työstämään näitä asioita itsekseenkin, mutta osallistumalla koulutukseen oman markkinoinnin prioriteetit löytyvät helpommin. Digimarkkinointikoulutuksen aikana yrittäjä oppii uutta ja pääsee yrittäjämentorin sekä koko ryhmän kanssa pohtimaan niitä omalle yritykselle ja toimialalle tärkeitä markkinoinnin toimenpiteitä.

Yrittäjä – ota haltuun ainakin nämä digimarkkinoinnin osa-alueet

Digimarkkinoinnin osaamisen tarpeet vaihtelevat yrityksen toimialan, tuotteiden ja palveluiden, tavoitteiden sekä resurssien mukaan. Suurelle osalle mikro- ja pienyrityksistä on kuitenkin hyödyksi, kun ottaa haltuun ainakin seuraavat:

Omat verkkosivut tai verkkokauppa
Verkkosivut ovat yrityksen sähköinen käyntikortti ja nykyajan putiikki kadunkulmassa. Yrityksen täytyy löytyä verkosta. Nettisivujen osoitteen tulee olla sellainen, joka on helppo huikata ja muistaa. Sivustolta pitäisi mielellään käydä heti selväksi, mistä on kyse, eli tuotteen ja palvelun tulee olla ymmärrettävissä ja sivuston luotettava.

Google-yritysprofiili
Suuren osan yrityksistä kannattaa luoda Google-yritysprofiili eli Google My Business, johon on helppo kerätä arvosteluja asiakkailta ja saada lisänäkyvyyttä Googlen karttahaussa.

Hakukoneoptimoinnin perusteet
Jatkuva muutos luo haasteita hakukoneoptimoinnin oppimisille. Tehokkaassa koulutuksessa yrittäjä saa kuitenkin irti oleellisimman hakukonelöydettävyyden parantamisesta eli SEO:sta. Joskus voi olla fiksua hankkia ulkopuolista apua tekniseen optimointiin, mutta loppujen lopuksi hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä sisältöjen parissa. Teknistä osaamista voi kerryttää pikkuhiljaa. Harjoitus tekee mestarin.

Sähköpostimarkkinointi
Monien tutkimusten perusteella sähköpostimarkkinointi on edelleen yksi tuloksellisimmista markkinointikeinoista. Ennen kuin aloittaa sähköpostimarkkinoinnin, on hyvä perehtyä GDPR- eli tietosuoja-asioiden perusperiaatteisiin sekä tutustua erilaisiin uutiskirje- tai sähköpostimarkkinoinnin työkaluihin.

Sosiaalinen media
Sosiaalisen median kanavista yrittäjän on valittava ne, missä omat asiakkaat ovat. Some-mainonnan tuloksia seuraamalla ja onnistumisia toistamalla yrittäjä voi kehittää omaa osaamistaan.

Markkinointisisältöjen suunnittelu
Yrittäjällä on paras ymmärrys omista asiakkaistaan ja heidän tarpeistaan. Siksi yrittäjä on myös paras suunnittelemaan yrityksensä markkinointisisältöjä. Asiakkaille ja seuraajille suunnattujen viestien on oltava kiinnostavia.

Koulutuksista apua markkinointiin

Me TAKKissa tarjoamme yksinyrittäjille ja pienille yrityksille juuri sitä koulutusta, jota yrittäjä kipeimmin kaipaa. Yrittäjyysalan kouluttajiltamme löytyy ymmärrystä yrittäjän hektisestä arjesta, joten koulutukset ovat sovitettavissa kiireiseen arkeen. Mikä parasta – koulutus tarjoaa ympäristön, jossa yrittäjä voi verkostoitua ja sparrailla muiden yrittäjien kanssa. Joskus voi jopa käydä niin, että samasta koulutuksesta yrittäjä saa elinikäisen yhteistyö- tai ystävyyssuhteen ja sparrailukaverin.

Tutustu TAKKin yrittäjyyskoulutuksiin tai ota yhteyttä ja kysy lisää yrittäjien opiskelumahdollisuuksista ja koulutuksista TAKKissa!

 

Aino-Maija Kyykoski
Kirjoittaja on yrittäjyyden ja liiketoiminnan kouluttaja, joka innostuu monesta eikä malta lopettaa, kun päästään puhumaan yrittäjän markkinoinnista