Paluu työelämään perhevapaiden jälkeen voi olla haastava paikka. Erityisen lisän elämänmuutokseen tuo tilanne, jossa työpaikkaa ei ole valmiina eikä oma osaaminen ole välttämättä enää aivan ajan tasalla.
Heräsin tällaiseen tilanteeseen muutaman työnhakijana vietetyn kuukauden jälkeen. Olen koulutukseltani medianomi ja olin palaamassa työmarkkinoille markkinointiviestinnän pariin. Minun oli kuitenkin vaikeaa hakea töitä, sillä oman osaamisen määritteleminen tuntui haastavalta. Mitä oikeastaan osasin ja millaista työtä todella halusin tehdä?
Koulutuksesta monipuolinen pohja median ja markkinoinnin osaamiselle
Kysymyksiini vastaukset löytyivät TAKKin Vastuullinen verkkokauppa ja digimarkkinointi -koulutuksesta, joka järjestettiin yhteistyössä TE-palveluiden kanssa. Koulutuksen tehtävänä oli edistää opiskelijoiden työllistymisvalmiuksia sekä auttaa osaamisen päivittämisessä ja mahdollisesti alan vaihtamisessa. Koulutus koostui kahden kuukauden opintojaksosta sekä 4,5 kuukauden mittaisesta työharjoittelusta. Koulutuksen aikana oli mahdollista suorittaa media-alan tai liiketoiminnan ammattitutkinto tai vaihtoehtoisesti tutkinnon osia.
Koulutusjaksolla käytiin ohjaajien ja asiantuntijoiden johdolla läpi niin Officen kuin Adobenkin ohjelmistot, pureuduttiin markkinointiviestintään ja verkkokauppaan, opiskeltiin brändin rakentamista ja keskusteltiin muuttuvasta digimarkkinointimaailmasta. Lisäksi koulutus tarjosi monipuolisesti vinkkejä työnhakuun. Kahteen kuukauteen mahtui siis paljon sisäistettävää asiaa.
Viihdyin oppitunneilla. Opiskeluryhmämme oli erityisen mukava ja opiskeltavat asiat olivat minulle suurimmaksi osaksi vanhan kertausta. Sain tunteen siitä, etten sittenkään ollut unohtanut kaikkea aiemmin oppimaani, vaan minulta löytyivät edelleen tiedot ja taidot, joita voisin hyödyntää digimarkkinoinnin töissä.
Osaaminen syvenee työharjoittelussa
Harjoittelujaksolla pääsin ottamaan taitojani käyttöön erittäin laajasti. Työskentelin Tampere Local -brändin parissa kesän ajan. Sain toteuttaa runsaasti materiaalia somekampanjoista tiedotteisiin ja bannerivideoista brändikäsikirjaan. Järjestimme myös tapahtuman Laikunlavalle. Kuva- ja videomateriaalia tehtiin niin kaupungilla kuin kukkakedoillakin. Työ oli innostavaa ja opettavaista. Minuun ja osaamiseeni luotettiin, tunsin tekeväni oikeita asioita ja sain hienoa palautetta niin ohjaajaltani kuin yhteistyökumppaneiltammekin.
Harjoittelu tarjosi minulle juuri sen kokemuksen, jonka toivoin saavani. Sain tuntea, että osaan, ja että tekemäni markkinointitoimenpiteet ovat järkeviä sekä ammattimaisia. Pääsin työskentelemään erinomaisesti toimivassa tiimissä, jossa innostuttiin ideoista ja toteutettiin niitä ennakkoluulottomasti. Minulle annettiin riittävästi vastuuta ja luottamusta, sekä ohjausta ja tukea aina tarvittaessa.
Päivitetyn osaamisen ja suorittamani liiketoiminnan ammattitutkinnon lisäksi sain koulutuksesta mukaani jotain todella arvokasta. Sain itsevarmuutta, ymmärrystä oman osaamiseni tasosta ja varmuutta siitä, millaiseen työhön ja työyhteisöön haluaisin työllistyä.
Haluan jatkossakin innostua, onnistua ja tehdä tiiminä töitä yhteisen tavoitteen eteen. Haluan oppia uutta ja pysyä kartalla alalla tapahtuvista muutoksista. Ja ennen kaikkea, haluan arvostaa omaa osaamistani ja nähdä, miten hienoja asioita voin sen avulla saavuttaa.
Susanna Rauhala
Visuaalinen digimarkkinoinnin ja viestinnän ammattilainen, joka innostuu kiinnostavista brändeistä, rakastaa luoda taidetta sekä kirjoittaa niin markkinointitekstejä kuin runojakin.