Siirry suoraan sisältöön

Kun ymmärrys turvallisuudesta kasvaa, turvallisuus kasvaa

Oppilaitoksen turvallisuudesta huolehtiminen on jokapäiväistä toimintaa. Vaikka kaikki turvallisuuden eteen tehty työ ei välttämättä näykään ulospäin, joka päivä joku tekee jotain turvallisuuden eteen. Se voi olla pihan hiekoittamista, rakennuksen lukituksesta huolehtimista, tolaltaan olevan henkilön rauhoittelemista, henkilöstön ohjaamista ja johtamista… Pienempiä ja suurempia tekoja.

Kukaan ei pysty rakentamaan turvallisuutta yksin. Mukaan tarvitaan koko yhteisö. Siksi TAKKissa onkin aloitettu turvallisuuskoulutukset koko henkilöstölle. Koulutukset järjestää Turvallinen oppimisympäristö -hanke, jossa kehitetään oppilaitoksen turvallisuutta edistäviä toimintamalleja. Tavoitteena on ennakoinnilla ja ehkäisevällä toiminnalla varmistaa turvallinen opiskelu- ja työympäristö meille kaikille. Tavoite on myös osa TAKKin vastuullisuusohjelmaa.

Koulutuksissa huomioidaan turvallisuuden eri ulottuvuudet

Turvallisuudesta puhuttaessa ajatellaan helposti vain fyysistä turvallisuutta, mutta todellisuudessa turvallisuus on moniulotteisempi asia. Turvallisuuteen kuuluvat myös sosiaalinen, psykologinen ja pedagoginen ulottuvuus. Nämä kaikki näkökulmat on huomioitu TAKKin henkilöstölle suunnatuissa turvallisuuskoulutuksissa. Koulutukset koostuvat kolmesta moduulista:

Oppilaitoksen turvallisuuteen liittyvä lakitieto. Koulutuksessa käydään läpi, millaisia lain mukaisia oikeuksia henkilökunnan edustajalla on toimia erilaisissa vuorovaikutus- ja poikkeustilanteissa.

Kohtaamistilanteet. Tässä koulutuksessa opitaan ”puhejudoa”, eli käydään läpi, kuinka kiihtyneessä tilassa oleva henkilö voidaan rauhoittaa puhumalla. Millaisia lauseita kannattaa käyttää? Kuinka tilanteessa voi rakentaa itselle turvallisen toimintaympäristön?

TAKKin oma oppilaitosturvallisuus. Koulutuksen viimeisessä osassa käydään läpi, kuinka TAKKilla toimitaan erilaisissa tilanteissa, esimerkiksi uhkatilanteissa, päihtyneen henkilön kohtaamisessa tai sisälle tai ulos suojautumista vaativissa tilanteissa.

Koulutuksia järjestetään henkilöstölle yksikkökohtaisesti, ja tarvittaessa sisältöjä muokataan vielä alojen erityispiirteiden mukaan.

Tieto auttaa huomaamaan epäkohdat

Samaa tahtia kuin henkilöstön turvallisuustieto kasvaa, kasvaa niin ikään koko oppilaitoksen turvallisuus. Koulutusten myötä työntekijät osaavat ja uskaltavat tuoda turvallisuuteen liittyviä epäkohtia ja kehitysehdotuksia aiempaa enemmän esille. Olo on itsevarmempi.

Vaikka TAKK on hyvin turvallinen opiskelu- ja työpaikka, varautuminen on tärkeää. Koskaan ei voi varautua liikaa. Niin meillä turvallisuusalalla ajatellaan.

 

Jukka Mertaniemi
Kirjoittaja on Turvallinen oppimisympäristö -hankkeen hankevastaava ja turvallisuusalan kouluttaja.