TAKKin ammatillisen polun kotoutumiskoulutuksessa opiskelija oppii suomen kielen lisäksi yhteiskunta- ja työelämätietoutta, kerryttää kokemusta työelämästä ja tutustuu ammatilliseen koulutukseen. Tavoitteena on löytää yksilöllisiä ja joustavia polkuja kohti työelämää joko suoraan, ammatillisen koulutuksen tai nivelvaiheen koulutuksen kautta.
Kotoutumiskoulutus koostuu neljästä noin kolmen kuukauden mittaisesta moduulista. Moduulirakenne mahdollistaa yksilöllisen etenemisen. Suurin osa opiskelijoista suorittaa vähintään kolmen moduulin mittaisen kotoutumiskoulutuksen. Neljäs eli työelämämoduuli on suunnattu henkilöille, joilla on riittävä kielitaito ja motivaatio edetä suoraan kotoutumiskoulutuksen jälkeen työhön tai ammatilliseen koulutukseen ilman pidempää nivelvaiheen koulutusta (kuten Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus eli TUVA).
Kotoutumiskoulutukseen kuuluu työssäoppimista sekä kolmen viikon ammattialajakso, jolla opiskelijat tutustuvat itseään kiinnostavaan ammattialaan TAKKissa ammatillisten opettajien ohjauksessa alan oppimisympäristöissä. Viime vuosina suosituimpia aloja ovat olleet sosiaali- ja terveysala, kaupan ala ja yrittäjyys sekä logistiikka. Lisäksi mahdollisuutena on valita rakennusala, teollisuusala, puhdistuspalvelu- ja ravintola-ala. Ammattialajaksojen lisäksi opiskelija voi osallistua ammattiosaamisen kartoitukseen, mikäli hänellä on jo entuudestaan alan osaamista. Myös pätevyyskortteja (työturvallisuuskortti, hygieniapassi) suoritetaan kotoutumiskoulutuksen yhteydessä, mikä auttaa työssäoppimis- ja työpaikan saamisessa.
Haussa vieläkin sujuvammat siirtymät työelämään
TAKKissa pohditaan jatkuvasti, miten kotoutumiskoulutukseen voitaisiin yhdistää ja sisällyttää vielä enemmän ammatillisia sisältöjä, mikä tukisi ja tehostaisi opiskelijan urapolkua Suomessa.
KOTOSOTE-pilotissa vuonna 2023 kokeiltiin sosiaali- ja terveysalalle suuntaavia moduuleja 3 ja 4 hyvin kokemuksin ryhmässä, johon koottiin 14 alasta kiinnostunutta opiskelijaa. Tavanomaisten kotoutumiskoulutuksen sisältöjen lisäksi pilotin aikana opiskeltiin sote-alan ammattisanastoa ja kielenkäyttötilanteita, tutustuttiin alan työpaikkoihin ja mahdollisiin urapolkuihin sekä opiskeltiin hieman myös alalla tarvittavaa perusmatematiikkaa. Opiskelijat olivat työssäoppimisjaksoilla sote- tai kasvatus- ja ohjausalan työpaikoissa: ensin kolmen viikon jakson moduulissa 3 ja sitten vielä kuuden viikon jakson moduulissa 4. Kokemukset pilotista olivat hyviä sekä kouluttaja- ja opiskelijapalautteen että saavutettujen tulosten näkökulmasta: opiskelijoista kaksi työllistyi ja kaikki halukkaat pääsivät opiskelemaan hoiva-avustajaksi, lähihoitajaksi tai hoiva-alan suomea -koulutukseen.
Vuonna 2024 kokeilemme, miten voimme toteuttaa lyhyempiä eri aloihin tutustumisia jo moduulissa 2, ennen ammattialajaksovalinnan tekemistä. Eri aloihin tutustuminen rohkaisee miettimään myös uusia urapolkuja tilanteissa, joissa työllistyminen omalle alalle ei Suomessa heti onnistu. Tampereen seudun työllisyysalueen kanssa on jo pohdittu uusien pilottien toteuttamista vuonna 2025 sote-alan lisäksi esimerkiksi kaupan alalle tai tekniikan aloille.
Maahanmuuttaneet, kotoutumiskoulutuksen käyneet opiskelijat omaavat hyvät valmiudet ja peruskielitaidon suomalaiseen työelämään. Uusilla malleilla polkuja työhön voidaan vielä helpottaa yhdistämällä ammatillista koulutusta ja kotoutumiskoulutusta. On tärkeä myös muistaa, että suomen kielen oppiminen ja kotoutuminen jatkuvat työelämässä – siihenkin sekä opiskelijat että työnantajat voivat saada tukea meiltä TAKKista!
Kirjoittaja:
Soile Mäkiranta on Kotoutumiskoulutuksen koulutuspäällikkö TAKKissa. Koulutusalaan kuuluvat ammatillisen polun kotoutumiskoulutuksen lisäksi TUVA-koulutus, tulkkausalan tutkinnot sekä työpaikoille suunnatut koulutukset.