Siirry suoraan sisältöön

Työpaikkaohjaajat tarvitsevat tukea tärkeään tehtäväänsä

Työpaikalla tapahtuva oppiminen on keskeinen osa ammatillista koulutusta. TAKKin tutkintokoulutuksissa keskimäärin 50–80 prosenttia opiskelusta tapahtuu työpaikoilla. Tällöin työpaikkaohjaus nousee tärkeään rooliin.

Työpaikkaohjaajat ovat yrityksen tai organisaation työntekijöitä, joiden tehtävänä on ohjata ja tukea opiskelijoita työpaikalla. Hyvä työpaikkaohjaaja toimii opiskelijan kannustajana ja suunnannäyttäjänä. He tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuksia soveltaa oppitunneilla opittua käytännössä ja auttavat heitä kehittämään työelämässä tarvittavia taitoja. Työpaikkaohjauksen rooli opiskelijan oppimisprosessissa on tärkeä.

Työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta puhuttaessa unohtuu usein, että työpaikkaohjaajat tarvitsevat prosessissa yhtä lailla tukea kuin opiskelijatkin. Kun oppilaitos tarjoaa työpaikkaohjaajille koulutusta ja selkeitä ohjeita, ohjaaminen on heille mielekkäämpää. Itsevarmuus vahvistuu ja ymmärrys ohjaamisen sekä opiskelijan kohtaamisen tavoista syvenee. Työpaikkaohjaajia tukemalla voidaan varmistaa, että opiskelijoiden ohjaus työpaikalla on laadukasta.

Työpaikkaohjaajille järjestetään valmennusta ja virkistystä

TAKKissa toteutetussa, opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Työpaikkaohjaaja-hankkeessa (2024–2025) lähdettiin vastaamaan työpaikkaohjaajien lisääntyneisiin koulutus- ja tukitarpeisiin. Hankkeessa kokeiltiin erilaisia ratkaisuja ja malleja, joilla työpaikkaohjaajia voidaan paremmin tukea tärkeässä tehtävässään.

Hankkeen toteuttamasta kyselytutkimuksesta kävi ilmi, että työpaikkaohjaajat kaipasivat tukea erityisesti opiskelijan oppimisen ohjaamiseen sekä osaamisen kehittymisen arvioimiseen ja palautteen antamiseen. Lisäksi työpaikkaohjaajat toivoivat oppilaitokselta aktiivisempaa yhteydenpitoa työpaikoille.

Työpaikkaohjaajille lähdettiin järjestämään verkkovalmennuksia, työpajoja ja virkistystapahtumia. Valmennusten aiheina olivat esimerkiksi palautteenanto ja arviointi, oppimisen ja ohjauksen haasteet, vieraskielisen opiskelijan ohjaaminen, opiskelijan laadukas ohjaaminen sekä psykologiset perustarpeet ammatillisessa koulutuksessa. Työpaikkaohjaajille kehitettiin myös itsenäisesti suoritettava verkkokoulutus työpaikkaohjaajaksi valmentautumisesta.

Oppilaitoksen ja työpaikkaohjaajien yhteistyötä kehitettävä jatkossakin

Työpaikkaohjaajille järjestetyt tukitoimet saivat työpaikkaohjaajilta hyvää palautetta. Tilaisuudet antoivat työpaikkaohjaajille uusia ajatuksia ja auttoivat kehittämään omaa osaamista ohjausprosessissa. Työpaikkaohjaajat myös iloitsivat siitä, että työpaikkaohjausta ja työpaikkaohjaajien tukemisen tapoja todella kehitetään.

Seuraavaksi tavoitteena on jatkaa työpaikkaohjaajille suunnattujen palvelujen kehittämistä ja tapahtumien järjestämistä. On tärkeää, että työpaikkaohjaajat saavat jatkossakin tukea ja koulutusta ohjaustehtäväänsä. Työpaikkaohjaajien rooli ammatillisille oppilaitoksille on merkittävä, ja he ansaitsevat kaiken tarvitsemansa tuen sekä kiitosta työstään. Oppilaitoksen ja työpaikkaohjaajien välinen yhteistyö mahdollistaa opiskelijan osaamisen kehittymisen ja sujuvan siirtymisen työelämään.

Timo Bergius ja Ilse Brandt

Kirjoittajat työskentelevät TAKKissa Työpaikkaohjaaja-hankkeessa.

 

Tutustu Työpaikkaohjaaja-hankkeessa koostettuun Valmennusta ja tukea työpaikkaohjaamiseen -sivuun TAKKin nettisivuilla.

Evästeistä

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Evästetiedot tallennetaan selaimeesi, ja ne suorittavat toimintoja, kuten tunnistavat sinut, kun palaat verkkosivustollemme, ja auttavat tiimiämme ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat pidät kiinnostavimpana ja hyödyllisimpänä.

Välttämättömät evästeet

Nämä ovat sivuston teknisen toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä.

Kolmannen osapuolen evästeet

Käytämme Google Analyticsiä keräämään tietoa kävijämääristä ja suosituimmista sivuista. Tämä tieto on anonyymiä eli emme voi tunnistaa yksittäisiä kävijöitä.